اینستاگرام مارکتینگ و رازهای آن

اینستاگرام مارکتینگ و رازهای آن

با هر چه بیشتر فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام در ایران مارکتینگ این شبکه‌ها رونق بسیاری گرفته است. اینستاگرام مارکتینگ کلید باز شدن بسیاری از گره‌های بازاریابی است که کسب و کارها برای باز کردنشان تقلا می‌کنند. از آنجایی که درصد زیادی از ایرانی‌ها در اینستاگرام حساب کاربری دارند و روزانه زمان طولانی را در این شبکه اجتماعی سپری می‌کنند، انجام فعالیت‌های بازاریابی در این شبکه می‌تواند بسیار موثر باشد. اما مارکتینگ قوانین و مقررات خاص خود را دارد و برای موفقیت در این شبکه‌ها باید قوانین و قواعد خاصی را رعایت کنید.

ابزارهای کاربردی در اینستاگرام مارکتینگ

برای انجام درست مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی باید ابزارهای موجود در این شبکه‌ها را بشناسید. در اینستاگرام ابزارهایی همچون هشتگ،استوری، پست، لایو و ریلز همگی می‌توانند به شما بسیار کمک کنند. اما باید بدانید که از هرکدام از این ابزارها و این ویژگی‌ها در راستای رسیدن به کدام هدف بازاریابی‌تان استفاده کنید.

هشتگ(hashtage)

هشتگ یکی از اساسی‌ترین ابزارهایی است که باید یاد بگیرید چطور به صورت تخصصی از آن برای رسیدن به اهداف مارکتینگ‌تان استفاده کنید. هشتگ‌نویسی درست به شما کمک می‌کند تا مخاطبان جامعه‌ی هدف‌تان را به سمت صفحه کسب و کارتان هدایت کنید. برای انتخاب درست هشتگ باید به پرسنای مشتری فکر کنید. اینگونه می‌توانید هشتگ‌هایی بزنید که دقیقا همان مشتری‌هایی را به پیج‌تان هدایت کنند که می‌خواهید.

راه اول:

اولین و ساده‌ترین راه برای هشتگ زدن این است که به صورت‌های مخالف اسم محصول یا خدماتتان را هشتگ بزنید تا زمانی که مخاطب به صورت مستقیم در جست و جو محصول شماست به سمت صفحه‌ی‌تان هدایت شود.

راه دوم:

راه دوم برای پیدا کردن هشتگ‌ها این است که خودتان را جای مخاطب بگذارید. محصول یا خدمات شما چه مشکلاتی را از مخاطب برطرف می‌کند؟ این روش آن دسته از افرادی را جذب صفحه‌ اینستاگرام شما می‌کند که محصول شما را نمی‌شناسند. شما با هشتگ زدن عنوان مشکل‌ها یا هشتگ زدن راه‌حل‌شان آن‌ها را به سمت محصولتان و آشنایی با آن هدایت می‌کنید.

پس حواستان را جمع کنید و مشکلاتی را که محصولات یا خدماتتان می‌توانند از بین ببرند را به خوبی بشناسید و آن‌ها را در قالب هشتگ‌ها زیر پست‌های تبلیغاتی مربوط به همان محصولات قرار دهید. تلاش کنید مخاطبانتان را با استفاده از یک هشتگ به راه حل و پاسخ مشکل‌شان برسانید.

استوری(story)

استوری‌های روزانه باعث می‌شود مخاطبانی که صفحه شما را دنبال می‌کند احساس نزدیکی بیشتری با شما داشته باشند. محتواهایی که برای استوری‌های‌تان انتخاب می‌کنید باید صمیمانه باشند و حتما نیازی نیست که موضوعات بسیار رسمی یا روش‌های بازاریابی‌ عجیب و غریبی را در استوری‌های‌تان بگنجانید.

استوری برای برقرار کردن تعامل با مخاطب است. با آپلود کردن روزانه ۳ الی ۴ استوری دائما مخاطبانتان را به یاد کسب و کارتان می‌اندازید. حتی اگر این استوری‌ها جنبه سرگرمی داشته باشد و به صورت مستقیم هیچ ربطی به کسب و کار شما و فعالیتی که انجام می‌دهید نداشته باشند باز هم مخاطب را به یاد کسب و کار شما می‌اندازند.

با آپلود دائمی استوری نرخ تعامل‌تان را با مخاطبان بیشتر کنید، این یکی از اصول اینستاگرام مارکتینگ است.

وقتی در طی زمان مخاطب هر روز استوری‌های شما را ببیند و با شما تعامل برقرار کند، هنگام تکمیل چرخه خرید مرحله اعتماد کردن به کسب و کار را بسیار راحت‌تر پشت سر می‌گذراند. همانطور که در بالاتر هم ذکر کردیم، استوری برای برقرار کردن تعامل است. پس تلاش کنید استوری‌هایتان را تعاملی طراحی کنید تا با مخاطبتان ارتباط نزدیک برقرار کنید.

اینستاگرام برای برقرار کردن تعامل با مخاطب در استوری به شما کمک بسیاری می‌کند. شما می‌توانید از باکس‌های سوال، نظرسنجی‌ها، سوالات چهار گزینه‌ای و بسیاری از استیکر‌های دیگر اینستاگرام که به همین منظور طراحی شده‌اند و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند استفاده کنید. شاید باورش برایتان سخت باشد اما راز اینستاگرام مارکتینگ و موفقیت در آن در همین نکات کوچک نهفته است. با رعایت همین نکات می‌توانید قطار بازاریابی‌تان را با موفقیت به مقصد برسانید.

پست(post)

در اینستاگرام اولین ابزاری است که مخاطبان آن را می شناسند پست است. اگر محتوایی دارید که حجم زیادی دارد می‌توانید با استفاده از پست‌های اسلایدی محتوا‌یتان را تقسیم بندی کنید. پس اگر محتوایی شش یا هفت خطی دارید و می‌خواهید آن را به مخاطب عرضه کنید همه را در یک اسلاید قرار ندهید و آن ها را در چند اسلاید تقسیم بندی کنید.

فراموش نکنید که محتواهایی که قصد دارید در قالب پست منتشر کنید را با گرافیک های زیبا به مخاطب عرضه کنید. اینگونه مخاطب را وادار می‌کنید اسلایدهای پست شما را ورق بزند و این ورق زدن اسلایدها احتمال تعامل مخاطب را با پست‌های شما بسیار بیشتر می‌کند.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید راجع به آپلود کردن پست‌های اینستاگرام بدانید محتوا یا نوع پستی که می‌گذارید نیست. محتوای پست بسیار مهم است اما اگر این پست در زمان اشتباهی آپلود شود و توسط مخاطب دیده نشود چه مشکلی را از مشکلات شما حل کرده است؟ بدیهی است که هیچی!

ساعت طلایی‌تان را پیدا کنید

هر کسب و کاری پرسونای مخاطب خاص خود را دارد. متناسب با پرسونای مخاطبی که دارید باید ساعت طلایی‌تان را برای انجام اینستاگرام مارکتینگ پیدا کنید. اجازه دهید با ذکر یک مثال بیشتر توضیح بدهیم:

فرض کنید شما کسب و کاری مربوط به کتاب‌های درسی دوره دبیرستان دارید و می‌خواهید در اینستاگرام برای این موضوع مارکتینگ داشته باشید. شما پستی طراحی می‌کنید و قصد آپلود کردنش را دارید. بدیهی است که نباید از ساعت ۶ صبح تا ۲ ظهر این پست را آپلود کنید، چراکه مخاطب اصلی شما که همان دانش آموزان دبیرستانی هستند در این ساعت در مدرسه هستند و در شبکه‌های اجتماعی خیلی کمتر حضور دارند.

اینستاگرام مارکتینگ باید به صورت دقیق و منظم انجام شود.

از ساعت دو تا پنج بعد از ظهر هم احتمال زیاد زمان استراحت این گروه است و دانش آموزان زیادی در شبکه‌های اجتماعی وقت نمی‌گذارند. به این ترتیب احتمالا بهترین ساعت برای آپلود کردن پست برای این گروه سنی بین ساعت ۷ شب تا ۹ و نیم یا ده شب باشد.

شما با روش‌های آزمون و خطا می‌توانید ساعت طلایی آپلود کردن پست برای مخاطبان را پیدا کنید. به این صورت که در چند ساعت مختلف که فکر می‌کنید پرسونای مخاطبتان زمان آزاد دارد و در فضای مجازی حضور دارد پست‌ها را آپلود کنید. از طریق چک کردن نرخ تعامل ( impression) پست‌هابه این نتیجه می‌رسید که احتمالاً کدام ساعت برای آپلود بهتر بوده است.

برای مطالعه و یادگیری روش‌های بیشتر پیدا کردن ساعت طلایی آپلود پست می‌توانید مقاله بهترین زمان پست گذاری در اینستاگرام را مطالعه کنید.

خوش قول باشید

اما داستان ساعت آپلود کردن پست تنها به همین موضوع ختم نمی‌شود. یک روز و ساعت ثابت در هفته را مشخص کنید و همیشه در همان زمان پست‌های‌تان را آپلود کنید. با این کار شاید بتوانید مخاطبانتان را شرطی کنید. به این ترتیب مخاطبی که به محتوای شما وفادار باشد می‌داند که شما در چه ساعتی و در چه روزی پست‌تان را آپلود می‌کنید و این می‌تواند به بالا رفتن نرخ تعامل مخاطبان شما در اینستاگرام کمک بسیاری بکند.

اگر به مخاطبانتان اعلام می‌کنید که در یک ساعت مشخص یا در یک روز مشخص پستی با فلان موضوع را آپلود خواهید کرد حتما در همان ساعت به قولی که دادید عمل کنید. نگذارید مخاطب به دنبال شما بیاید اما شما آنجا نباشید.

لایو(live)

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی اینستاگرام لایو است. شما می‌توانید به صورت انفرادی یا چند نفره در اینستاگرام لایو بگذارید. لایو می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی بالا رفتن فالوورهایتان داشته باشد. زمانی که شما با مخاطب دومی لایو می‌گذارید (لایو دو نفره) اعلان(notification) لایو شما هم برای مخاطبان خودتان ارسال می‌شود و هم برای مخاطبان صفحه‌ی شخصی که با آن در لایو هستید.

برای برگزاری یک لایو خوب به این نکات توجه کنید.

زمان برگزاری(live)

زمان برگزاری لایو بسیار اهمیت دارد. تایم بیکاری و زمان استراحت پرسونای مخاطب‌تان را پیدا کنید و در همان زمان لایو بگذارید.

تعامل فراموش نشود

در لایو می‌توانید نرخ تعاملتان با مخاطبان را بسیار بالا ببرید. برای مخاطب جالب است که شما به صورت زنده می‌توانید کامنت‌های آن‌ها را جواب بدهید یا با آن‌ها گپ و گفتی داشته باشید. پس این فرصت طلایی را از دست ندهید و اعتماد مخاطبانتان را از این جلب کنید. زمانی که لایو می‌گذارید به مخاطبانتان این امکان را می‌دهید تا دارند کسب و کاری را که قصد خرید از آن را دارند به صورت حضوری و بر خط ببینند و هر سوالی که دارند همان جا پرسیده و در لحظه جواب بگیرند.

آماده باشید

حواستان به مطالبی که در لایو هایتان بیان می‌کنید باشد. لایوها به صورت زنده برای مخاطبان پخش می‌شوند، اگر خطا یا اشتباهی در اطلاعاتی که به مخاطب می‌دهید داشته باشید دیگر فرصت ادیت کردن آن را ندارید. مگر اینکه دوباره در لایو اعلام کنید که حرف اشتباه زدید و اطلاعات اشتباهی دادید که این مسئله هم می‌تواند به پرسونال برندینگ‌تان ضربه وارد کند. پس قبل از اینکه روی لایو بروید مطالبی که می‌خواهید به مخاطبانتان بگویید را آماده کنید و از صحت تمامی اطلاعات‌تان مطمئن شوید.

ریلز ناجی اینستاگرام مارکتینگ شما (insta release)

ریلز ابزاری است که به تازگی اینستاگرام از آن رونمایی کرده است. بسیاری از افراد تفاوت ریلز را با آی جی تی وی پست‌ها نمی‌دانند.

مهمترین موضوعی که باید راجع به ریلز بدانید این است که خود اینستاگرام از ریلزها حمایت می‌کند. تفاوت ریز با آی جی تی وی این است که ریلز پس از اتمام به صورت خودکار دوباره از اول پلی می‌شود. این پخش خودکار به این معنی است که ممکن است شما از یک مخاطب چندبار بازدید بگیرید. چرا که ویدیو مدام پس از اتمام دوباره تکرار می‌شود.

تفاوت اساسی بعدی این است که ریلزها در صفحه اصلی پیج‌ شما نمایش داده نمی‌شوند. مخاطبانتان ریلزها را در کنار عکس‌ها و پست‌هایی که روی پیج هستند، نمی‌بینید. بلکه مخاطب برای دیدن ریزهایتان باید از نوار بالای صفحه‌ی هوم پیج‌تان نماد ریلز را انتخاب کند.

ویژگی سوم ریلز همانطور که در بالاتر اشاره کردیم پشتیبانی خوب اینستاگرام است. شانس رفتن ریلز ها به ‏صفحه‌ی اکسپلور بسیار بیشتر از سایر انواع پست‌هاست. پس تا اینستاگرام از این ابزار جدید پشتیبانی می‌کند، از این فرصت استفاده کنید و ریلز منتشر کنید. اینگونه با یک تیر سه نشان می‌زنید. هم مخاطبانتان از مشاهده ریلز لذت می‌برند، هم اینستاگرام از شما پشتیبانی می‌کند و هم خودتان می‌توانید بازدید بیشتری از مخاطب بگیرید.

اینستاگرام مارکتینگ در راشا

یک اینستاگرام مارکتینگ موفق را همین نکات ریز موفق می‌کند. نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم بسیار کاربردی هستند و اگر به تازگی صفحه اینستاگرام کسب و کارتان را راه انداختید حتما به این نکات توجه کنید. ترکیب این نکات با علم چیدن استراتژی برای اینستاگرام می‌تواند بازاریابی شما را در این شبکه منفجر کند. برای مطالعه بیشتر راجع به نحوه چیدن استراتژی می‌توانید مقاله استراتژی اینستاگرام مارکتینگ را مطالعه کنید.

اما خوب همون طور که احتمالا می‌دانید هر کاری نیازمند تخصص خاص خودش است. ما در راشا استودیو با تخصص و تجربه‌ای که طی سال‌ها در زمینه بازاریابی‌های دیجیتال جمع آوری کرده‌ایم، می‌توانیم اینستاگرام مارکتینگ شما را با قدرت پیش ببریم.

علاوه بر رعایت تمامی نکات ذکرشده در بالا، متخصصان گروه ما محتوای حرفه‌ای و بازاریابی شده برای اینستاگرام تولید می‌کنند. محتوایی که دقیقاً بر اساس نیازها و علایق مخاطبان اینستاگرام تولید شده است. محتوای حرفه‌ای دقیقا همان محتوایی است که می‌تواند با مخاطب تعامل برقرار کند و گامی در راستای طی کردن چرخ خرید بردارند.

ما مفتخریم که به کسب و کارهای زیادی در اینستاگرام کمک کردیم تا به اهداف بازاریابی‌شان برسند. با کلیک روی لینک مشتریان عزیز راشا استودیو می‌توانید از نزدیک رضایت مشتریان راشا را از دریافت انواع خدمات بازاریابی دیجیتال مشاهده کنید.

هدف ما کمک به کسب و کار شما برای رشد است.

زنگ خبر/ به‌روزترین اخبار مربوطه
  • خبر روز دیجیتال مارکتینگ

    برترین شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران:

    آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا (azimmedia)
    راتین (Ratin)
    ایران وب لایف (Iran Web Life)
    آژانس بومرنگ (boomrang)
    نوین مارکتینگ (Novin Marketing)
    آژانس دیجیتال مارکتینگ جورچین (joorchin)
    آژانس دیجیتال مارکتینگ فرین (farin)