آیا تبلیغات دیجیتال همان بازاریابی دیجیتال است؟

آیا تبلیغات دیجیتال همان بازاریابی دیجیتال است؟

در عصر دیجیتال، بازاریابی پیش از آن که یک انتخاب باشد، یک پیش شرط برای مشاغلی است که هیچ راه موثری برای انتقال پیام خود به مشتریان ندارند.

اکنون این سوال مطرح می شود: برای اینکه پیام را به روش صحیح به افراد مناسب ارائه دهید، کدام را انتخاب کنیم، بازاریابی یا تبلیغات؟ آیا هر دو یکی هستند؟

 باید بگویم خیر!

در ادامه این مطلب تفاوت های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تبلیغات دیجیتال چیست؟

به عبارت ساده، آگهی‌‌های اینترنتی را تبلیغات دیجیتال می‌گویند.

سه نوع تبلیغات دیجیتال وجود دارد که عبارتند از:

۱ (تبلیغات پرداخت به ازای کلیک)

۲ (تبلیغات نمایشی)

۳ (تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی)

همچنین تبلیغات دیجیتال نیز به ۵ دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند:

۱ (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)

۲ (بازاریابی رسانه‌های اجتماعی)

۳ (بازاریابی محتوا (

۴ (ایمیل و بازاریابی موبایلی)

۵ (تبلیغات آنلاین)

تفاوت ‌های اصلی‌ تبلیغات دیجیتال و بازاریابی دیجیتال:

– تبلیغات دیجیتال بخشی از بازاریابی دیجیتال است. در واقع بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح گسترده است در حالی که تبلیغات دیجیتال بخشی از آن است.

در ابتدا باید پاسخ دهید که آیا تبلیغات دیجیتال برای کسب‌وکار شما ضروری است یا خیر؟ حقیقتا خیر؛ کسب و کار شما بدون تبلیغات دیجیتالی می‌تواند زنده بماند. وقتی با یک ایده تجاری شروع می‌کنید، از همان لحظه درگیر بازاریابی هستید و نه تبلیغات.

تولید و قیمت گذاری محصول، بسته بندی، تبلیغات، تقسیم‌بندی بازار و مخاطبان، همه بخشی از استراتژی و ترکیب بازاریابی شما هستند. با این حال، شما همچنین می‌توانید سایر روش‌ها مثل موتور جستجو، مدیریت محتوا، رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و غیره را انتخاب کنید و نیازی به استفاده از تبلیغات دیجیتالی در مرحله تبلیغات برای رسیدن به مشتری نیست.

 شما می توانید کسب ‌و کارتان را بدون تبلیغات دیجیتالی مدیریت کنید، اما بدون بازاریابی دیجیتال خیر. تبلیغات دیجیتال یک فعالیت است در حالی که بازاریابی دیجیتال یک فرایند است.

اهداف:

به عنوان یکی از اصلی‌ترین تفاوت های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال باید به اهداف اشاره کنیم.  بازاریابی دیجیتال با شناخت مخاطبان هدف و راههای جذب آن‌ها، تعامل، تبدیل و حفظ مشتریان به کسب‌ و کار شما کمک می‌کند.همچنین تبلیغات دیجیتال بر فروش متمرکز است در حالی که بازاریابی دیجیتال بر روانشناسی مخاطب متمرکز است.

روند اجرایی:

به عبارت کلی بازاریابی دیجیتال فرایند پیوسته‌ای است که کل تجارت شما را بر روی اینترنت اجرا می‌کند و از همان لحظه‌ای که شما با ایده کسب ‌و ‌کار آغاز می‌کنید، شروع خواهد شد. بازاریابی دیجیتال یک برنامه بلندمدت و پیچیده است که شامل تصمیم‌گیری در سطوح مختلف می‌شود، در حالی که یک تبلیغات دیجیتال یک روش، یک برنامه کوتاه مدت یا وسیله ای برای دستیابی به نتیجه مطلوب است.

ماهیت:

یکی دیگر از تفاوت های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال ماهیت آنها است. تبلیغات دیجیتالی ماهیتی تاکتیکی دارد، زیرا تبلیغ یک محصول خاص یا یک پیشنهاد به مخاطبان مقطعی و کوتاه مدت است. متعاقباً می‌توان آن را به راحتی توسط رقبا تکرار کرد. به عنوان مثال ، تبلیغات فیس بوک کوتاه مدت است و پس از دستیابی به هدف، آن را متوقف کرده و یا با  پلتفرم دیگری ادامه می‌دهید در حالی که بازاریابی دیجیتال ماهیتی استراتژیک دارد که شامل برنامه ‌ریزی بلند مدت، پیش‌بینی‌ها و بودجه و منابع برای دستیابی به اهداف می‌شود.

تاثیرگذاری تجاری:

 تبلیغات دیجیتالی باعث ترویج نام تجاری می شود، در حالی که بازاریابی دیجیتال تصویر برند را توسعه می‌دهد، در واقع تبلیغات دیجیتال یک نام تجاری ، محصول یا خدمات را تبلیغ می‌کند. یک تبلیغ قانع کننده مشتریان را درگیر می‌کند و آگاهی از نام تجاری را ایجاد می‌کند. بازاریابی دیجیتال با ایجاد استراتژی، یک نام تجاری ایجاد می‌کند. شما لوگو، طراحی، علائم تجاری را برای نام تجاری خود برنامه ‌ریزی می‌کنید و یک استراتژی در مورد اینکه چگونه برند شما توسط مخاطب هدف درک می‌شود و چه پیامی به مخاطب هدف منتقل می‌کند تدوین خواهید کرد.

با آژانس دیجیتال مارکتینگ راشا در ذهن ‌ها ماندگار خواهید شد:

در این مطلب به بررسی تفاوت های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال پرداختیم. با توجه به تفاوت‌های ذکرشده، می‌توانید به کاربرد و مکانیسم هر یک از آنها پس ببرید. به طور کلی هر دو نوع بازاریابی جزو مهم‌ترین عوامل پایداری و پیشرفت یک کسب و کار هستند و در صورتی که به صورت اصولی مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانید در آینده شاهد نمود ثمرات مثبت آنها در کسب و کار خود باشید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ راشا انواع خدمات بازاریابی و تبلیغات دیجیتال را در سطح کیفی بالایی به شما همراهان عزیز ارائه می‌دهد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

زنگ خبر/ به‌روزترین اخبار مربوطه
  • خبر روز دیجیتال مارکتینگ

    برترین شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ در ایران:

    آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا (azimmedia)
    راتین (Ratin)
    ایران وب لایف (Iran Web Life)
    آژانس بومرنگ (boomrang)
    نوین مارکتینگ (Novin Marketing)
    آژانس دیجیتال مارکتینگ جورچین (joorchin)
    آژانس دیجیتال مارکتینگ فرین (farin)